söndag 20 december 2009

Sockerfritt i lyxförpackning



Att göra sockerfria kakor är inget som jag är så van vid. När C fyllde år skulle dock ett sockerfritt alternativ ordnas. Jag funderade och letade i kokböcker men hittade inget som kändes tillräckligt festligt. Efter lite surfande hittade jag dock ett tips om att byta ut sockret i en vanlig kladdkaka mot mosad banan och att margarinet skulle bytas mot creme fraiche. Varför bytet till creme fraiche skulle ske föstår jag dock inte men jag gjorde så ändå.

Använd alltså ditt vanlig kladdkakerecept och gör ändringarna eller följ mitt.

2 mogna bananer
2 ägg
100 g creme fraiche
2 dl mjöl
3 msk kakaopulver
1 tsk vaniljsocker
kokosflingor

Mosa bananerna med en gaffel. Vispa äggen fluffigt och blanda ner de mosade bananerna och creme fraichen. I en annan bunke blandas de torra ingredienserna för att sedan vändas ner i äggblandningen. Smörj en form med avtagbar botten och ströa den med kokosflingor. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter.
Dekorera med björnbär, kiwi och osötad vispad grädde.


Förväntar man sig en vanlig kladdkaka fast i sockerfri version blir man besviken. Denna kaka blir mer kompakt. Jag tycker dock att kakan blev god med sin kraftiga chokladsmak. Och dekoreras den blir det nästan som en lyxig sockerfri bakelse.



På födelsedagsmorgonen serverade jag, tillsammas med sång och paket, en "sockrad" version av kladdkakan då jag dekorerade den med björnbär och lite chokladsås.

1 kommentar: